Πόσο ακριβό είναι το personal training;
Η λέξη ”εξαρτάται” αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα στον προσδιορισμό αυτής της υπηρεσίας ως ακριβή ή φθηνή.
Δυο κατηγορίες καταναλωτών
1) Δεν έχω χρήματα για φθηνά πράγματα
Αυτή η κατηγορία πελατών θεωρεί ότι τα φθηνά πράγματα δεν είναι ποιοτικά, με αποτέλεσμα η αντοχή τους (συναισθηματική ή υλική) στο χρόνο να είναι περιορισμένη. Στην περίπτωση της παροχής υπηρεσιών η ποιότητα είναι στενά συνυφασμένη με την αξία (value) της υπηρεσίας. Λέγοντας αξία εννοούμε το κατά πόσο μια υπηρεσία ικανοποιεί τις επιθυμίες ή ανάγκες του καταναλωτή. Η ικανότητα διάκρισης της πραγματικής αξίας για κάθε υπηρεσία δεν πρέπει να θεωρείτε δεδομένη από τα άτομα αυτής της κατηγορίας. Σε αυτή την κατηγορία δεν ανήκουν υποχρεωτικά και κατά πλειονότητα άτομα με ιδιαίτερη οικονομική άνεση.
2) Όσο πιο φθηνό τόσο πιο καλό
Τα άτομα αυτής της κατηγορίας ενστερνίζονται αυτή την άποψη για διάφορους λόγους. Η μεγάλη οικονομική δυσχέρεια σίγουρα είναι ένας από τους πλέον ανυπέρβλητους λόγους που εμποδίζουν την πρόσβαση σε υπηρεσίες με υψηλό αντίτιμο. Παράλληλα σε αυτή την κατηγορία όπως και στην πρώτη ανήκουν και άτομα που δεν αποτρέπονται αποκλειστικά από το οικονομικό κόστος αλλά από την αδυναμία αντίληψης της ουσιαστικής διαφοράς ανάμεσα σε ”ακριβή” και ”φθηνή” υπηρεσία. Είτε επειδή δεν έχουν ικανοποιητική γνωστική επάρκεια για την αξιολόγηση της υπηρεσίας, είτε διότι η πλειονότητα των παρόχων (personal trainers) αδυνατεί να δημιουργήσει επαρκή και εμφανή πραγματική αξία στην εκάστοτε υπηρεσία (personal training). Με μικρές εξαιρέσεις ο personal trainer έχει την αποκλειστική ευθύνη για τον χαρακτηρισμό της υπηρεσίας του ως ”ακριβή”.
Ακριβό personal training με μικρό οικονομικό αντίτιμο
Ως ακριβό personal training χαρακτηρίζεται εκείνο που αποτυγχάνει να ικανοποιήσει βασικές και πραγματικές ανάγκες του ασκούμενου όπως:
1) Ουσιαστικό και αδιάλειπτο ενδιαφέρον για την επίτευξη – προσέγγιση των στόχων του ασκούμενου.
2) Συστηματικό και μετρήσιμο αποτέλεσμα.
3) Αποτελεσματική διαχείριση – επίλυση προβλημάτων που παρεμποδίζουν την πρόοδο του ασκούμενου.
Παράλληλα φέρει έναν ή περισσότερους από τους παρακάτω χαρακτηρισμούς:
1) Υποθετικό. Αυτό που νομίζεις ότι είσαι ξεχωριστός επειδή έχεις ένα γυμναστή δίπλα σου για όσο διαρκεί η προπόνηση χωρίς να μπορείς να αντιληφθείς τον ουσιαστικό ρόλο του personal trainer.
2) Άσκοπο. Εκείνο που πληρώνεις από συνήθεια, μόδα ή εποχικό σύνδρομο.
3) Αναποτελεσματικό. Γυμνάζεσαι 8 εβδομάδες και αδυνατείς να διακρίνεις ουσιαστική πρόοδο όσον αφορά την προσέγγιση των στόχων σου.
Με απλά λόγια
Όσο πιο μικρή η αντιληπτή αξία (value) του personal training, τόσο μεγαλύτερη η πιθανότητα να χαρακτηριστεί ακριβό.
Πραγματικότητα
Η μεγάλη επιτυχία γυμναστηρίων όπως τα Yava και τα planet έγκειται στο τεράστιο value που καταφέρνουν να γίνει αντιληπτό από το μεγαλύτερο μέρος του κοινού τους. Φυσικά αυτό σε συνδυασμό με το πολύ χαμηλό value των υπηρεσιών που παρέχονται από τους ανταγωνιστές τους.
Παράδειγμα
Είσαι ένας τυπικός εποχιακός ασκούμενος με μικρή εμπειρία στην γυμναστική με αντιστάσεις. Αποφασίζεις ότι από αυτή την άνοιξη θα υιοθετήσεις δια βίου έναν πιο ενεργό κινητικά τρόπο ζωής. Αναζητώντας το κάτι καλύτερο γίνεσαι μέλος σε ένα συνοικιακό γυμναστήριο με ετήσια συνδρομή 350 ευρώ το χρόνο προσδοκώντας περισσότερη υποστήριξη από το προσωπικό του. Δεν υπερέχει σε υλικοτεχνική υποδομή και δεν σε απασχολεί γιατί αποζητάς το προσωπικό ενδιαφέρων και την ουσιαστική καθοδήγηση. Με αυτό το γνώμονα αποφασίζεις να πληρώσεις μια ετήσια συνδρομή μέχρι και 4 φορές παραπάνω σε σχέση με τις μεγάλες αλυσίδες γυμναστηρίων. Σύντομα διαπιστώνεις ότι οι προσδοκίες σου ήταν πολύ υψηλές και αβάσιμες. Αυτόματα μπαίνεις σε μια διαδικασία αποσύνδεσης ανάμεσα στην σχέση κόστους και ποιοτικότερης υπηρεσίας.
Τα βαθύτερα αίτια
Δεν αρκεί η δημιουργία και η παροχή μια υπηρεσίας με μεγάλο value όταν το κοινό στο οποίο απευθυνόμαστε προέρχεται κυρίως από την κατηγορία των εποχιακά ασκούμενων. Όταν η γυμναστική στο Ελληνικό σχολείο έχει τα εξής χαρακτηριστικά:
1) Mόνο πρακτικά μαθήματα με την ακόλουθη τυπική δομή: Πάμε 2 γύρους τρέξιμο, πάρτε μπάλα και παίξτε.
2) Απουσία συστήματος αξιολόγησης του μαθητή. H μέγιστη βαθμολογία εξ ορισμού πρέπει να είναι άριστη για να μην χαλάει το μέσο όρο του μαθητή.
3) Οι διδακτικές ώρες ανά εβδομάδα είναι σταθερά μειούμενες μέχρι την τρίτη λυκείου (1 ώρα την εβδομάδα)