Πόσο Personal είναι το Personal training που πληρώνεις;


Πόσο Personal είναι το Personal training που πληρώνεις;

Το Personal training αποτελεί αναμφισβήτητα την πιο ακριβή υπηρεσία γυμναστικής που μπορεί να αγοράσει κάποιος σήμερα. Η παροχή αυτή (σχεδόν μόδα) βρέθηκε στο απόγειο της κατά την περίοδο 2000-2007.

Πιθανά Πλεονεκτήματα:

1) H εξασφάλιση της αποκλειστικότητας, των γνώσεων, της καθοδήγησης και της ψυχολογικής παρότρυνσης του γυμναστή (Personal trainer) για όσο διαρκεί η συνεδρία.

2) Ο σχεδιασμός ενός  ”εξατομικευμένου” προγράμματος γυμναστικής που εξυπηρετεί τους στόχους και εναρμονίζεται με τις δυνατότητες και ιδιαιτερότητες του εκάστοτε ασκούμενου.

3) Η αυξημένη αποτελεσματικότητα του προγράμματος γυμναστικής σε σχέση με το χρόνο που δαπανάται στο γυμναστήριο.

Πιθανά μειονεκτήματα:

1) H πολύ αυξημένη οικονομική επιβάρυνση σε σχέση με τις απλές συνδρομές γυμναστηρίου όπως αυτές πλέον διαμορφώνονται.

2) Η απουσία ή ανεπάρκεια κάθε πιθανού πλεονεκτήματος από τα παραπάνω, σε σχέση με μια απλή συνδρομή γυμναστηρίου.

Η απογείωση και η απότομη προσγείωση

Πως θα σας φαινόταν να επενδύατε χρόνο, όνειρα και χρήμα σε μια πολλά υποσχόμενη υπηρεσία που τελικά αποτυγχάνει να ανταποκριθεί στοιχειωδώς στις προσδοκίες σας;

Μην κουράζεστε. Έχω τις κατάλληλες λέξεις: Εξαπατημένος, κορόιδο, θύμα, μαλ@!*.

Πόσο μάλλον όταν οι προσδοκίες σας διαμορφώνονταν υπό την καθοδήγηση του εκάστοτε γυμναστή ή πωλητή της υπηρεσίας.

FLASHBACK

Μια φορά και ένα καιρό (2004-2008) έγινε της  μόδας και η προπόνηση δόνησης. ”Μαγικές” προπονήσεις των 10′-30΄ που θα μείωναν το σωματικό λίπος, θα αύξαναν την δύναμη, την ισορροπία, την οστική και μυϊκή μάζα ταχύτερα από τις παραδοσιακές μεθόδους εκγύμνασης. Στις περισσότερες περιπτώσεις αυτός ήταν ο τρόπος με τον οποίο προωθήθηκε και διαφημίστηκε η γυμναστική με πλατφόρμες δόνησης από τους εκπροσώπους της άσκησης (”επιστήμονες” φυσικής αγωγής, personal trainers….), υπό την ανοχή και σε αρκετές περιπτώσεις υπό την προτροπή των εταιριών που κατασκεύαζαν πλατφόρμες δόνησης (13.000 ευρώ για την επιβίβαση στο εξπρές της επιτυχίας). Σε περίπτωση που δεν το γνωρίζετε τα επιστημονικά δεδομένα και τα πραγματικά αποτελέσματα από την γυμναστική με πλατφόρμες δόνησης απείχαν έτη φωτός από τις υποσχέσεις που δόθηκαν.

Αποτέλεσμα:

Ατελείωτο χρήμα χάθηκε σε personal training με κύριο μέσο εκγύμνασης την πλατφόρμα δόνησης. Η γυμναστική με πλατφόρμες δόνησης χαρακτηρίστηκε ως μόδα και ξεπεράστηκε όπως κάθε μόδα. Απ΄ όσο γνωρίζω, πλέον κανένας δεν την διαφημίζει. Τέλος η αξιοπιστία του μεγαλύτερου μέρους των personal trainers ανά τον κόσμο, επλήγη για άλλη μια φορά.

Θα είμαι απόλυτα ειλικρινής:

Δεν φέρετε καμία ευθύνη.

Δεν είναι υποχρέωση σας να γνωρίζετε τι να περιμένετε από ένα πρόγραμμα γυμναστικής που σας προτείνουν, την ιδανική του διάρκεια, συχνότητα και μορφή. Όλα αυτά και ακόμα περισσότερα είναι ευθύνη και υποχρέωση του πραγματικού επιστήμονα φυσικής αγωγής γυμναστή ή personal trainer. Δεδομένου ότι οι περισσότεροι homo sapiens προσαρμόζονται καθημερινά στις περιβαλλοντικές, κοινωνικές, κινητικές, εργασιακές και οικογενειακές προκλήσεις έτσι και οι φανατικοί υποστηρικτές του Personal training σταδιακά συνειδητοποίησαν ότι κάτι δεν πήγαινε καλά με την υποτιθέμενη ναυαρχίδα των υπηρεσιών γυμναστικής.

Φθηνή δικαιολογία

”Ο κύριος λόγος που υποχώρησε η ζήτηση για υπηρεσίες personal training είναι η οικονομική κρίση”.

Αυτή είναι η πρώτη και κύρια δικαιολογία που ακούω συνομιλώντας με συναδέλφους και άτομα που δραστηριοποιούνται στο χώρο της γυμναστικής.

Είναι γεγονός ότι η οικονομική κρίση δεν βοήθησε κανένα τομέα της Ελληνικής οικονομίας. Κατά την προσωπική μου άποψη όμως η μείωση της γενικής ζήτησης για το personal training δεν ήταν υποχρεωτικά το χειρότερο πράγμα που συνέβη στο χώρο της γυμναστικής.

Δηλαδή;

Όπως προανέφερα ο μέσος ασκούμενος δεν είναι υποχρεωμένος ούτε κατέχει τις απαραίτητες γνώσεις για να αξιολογήσει άμεσα την αξία μιας υπηρεσίας όπως το personal training. Κύριο χαρακτηριστικό του είναι η περιστασιακή και εποχιακή έκθεση στο χώρο του γυμναστηρίου και της γυμναστικής γενικότερα. Ο μοναδικός τρόπος για την εξαγωγή ασφαλούς συμπεράσματος όσον αφορά την πραγματική αξία της συγκεκριμένης υπηρεσίας είναι ο επαρκής χρόνος έκθεσης.

Σε συνθήκες σταθερά αυξανόμενης οικονομικής πίεσης οτιδήποτε αποδείχτηκε ”μικρής” πραγματικής αξίας περιορίστηκε, εξαλείφθηκε ή αντικαταστάθηκε. Ένα από αυτά ήταν και το one on one personal training.

Εν ολίγοις η αδυναμία των personal trainers να δημιουργήσουν κατά μέσο όρο υψηλή αξία στο στην γυμναστική με μορφή personal training σε συνδυασμό με το δυσχερές και διαρκώς επιδεινούμενο οικονομικό κλίμα τις χώρας οδήγησε τo one on one personal training στην προοδευτική απαξίωση.

Η αναποφευκτη προσαρμογή

Όταν μια υπηρεσία αγγίζει την εξαφάνιση η μοναδική επιλογή είναι η προσαρμογή. Η πρόταση αυτή μας παραπέμπει στην εφαρμογή της  Δαρβινιστικής θεωρίας στον τομέα της επιχειρηματικότητας. Κάπως έτσι λοιπόν το one on one personal training  μετεξελίχθηκε σε one on four, five & up to ten. Ορολογίες όπως semi personal training, mini group training, group personal training, semi privet training,cross training, cross fit. Κοινό χαρακτηριστικό όλων τον παραπάνω η παρόμοια δομή οργάνωσης του προγράμματος γυμναστικής. Ένα γυμναστής που επιτηρεί και ελέγχει από 3 μέχρι και 10 άτομα.

Δεν είναι η φθηνή συνδρομή στο γυμναστήριο που αναζητάς τον γυμναστή με τα κιάλια, όπου η αναζήτηση οργάνου εκγύμνασης ορισμένες ώρες γίνεται περιπέτεια και το πρόγραμμα άσκησης που σου δίνουν μυρίζει μπαγιάτικο (λατρεύω αυτό το άρθρο) ακόμα και για τον αρχάριο.

Δεν είναι η ως επί το πλείστον ”απάτη” του one on one personal training με τις πολλές υποσχέσεις, υψηλό κόστος και μικρό αποτέλεσμα.

Τώρα οι ενδιαφερόμενοι του ”κάτι παραπάνω και γρήγορα”, χωρίς να πληρώνουν μια μικρή περιουσία μπορούν να νιώσουν ξανά ξεχωριστοί, ιδιαίτεροι!

Παράλληλα η οργάνωση ολόκληρων προγραμμάτων γυμναστικής με ιμάντες τύπου trx  άρχισε να ανθίζει. Η κυκλική προπόνηση βρίσκεται ξανά στις δόξες της. Μικρά γκρουπ yoga και pilates εναρμονίζονται στο πρότυπο της πιο προσωπικής υπηρεσίας (συνήθως φαινομενικά) με μικρότερο κόστος και επωφελούνται επίσης.

Αλήθεια; Γιατί άραγε; 

Γιατί εξυπηρετούν άριστα το ”νέο” μοντέλο άσκησης. Να σου θυμίσω: Semi personal training, mini group training, group personal training, semi privet training, cross training, cross fit. Αυτό που πληρώνεις λιγότερα από το one on one personal training και παίρνεις περισσότερα αναλογικά με αυτά που δίνεις. Δηλαδή μια υπηρεσία που θεωρητικά έχει πραγματικό value for money.

Δείξε μου την αξία για τον ασκούμενο

Ειλικρινά δυσκολεύομαι.

Για τους περισσότερους επαγγελματίες της άσκησης  (personal trainer, προσωπικούς γυμναστές ή όπως αλλιώς σας αρέσει) η παραπάνω προσαρμογή ήταν επιτυχής. Μπόρεσαν να φτάσουν στον ίδιο τζίρο ανά ώρα ή ακόμα και να τον ξεπεράσουν (χωρίς επιπλέον κόστος), αυξάνοντας των αριθμό των συμμετεχόντων σε προγράμματα άσκησης με διάρκεια 30′ ή 60′.

Από την άλλη πλευρά ο ασκούμενος για άλλη μια φορά, ως επί το πλείστον αγόρασε άλλο ένα  πρόγραμμα ”κονσέρβα” σερβιρισμένο σε διαφορετικό πιάτο. Η απουσία της εξατομίκευσης συνεχίζει να είναι το κύριο χαρακτηριστικό αυτών των ”υβριδίων” του personal training. Ένα κοινό πρόγραμμα γυμναστικής για όλους.

Τι ονομαζεται personal training;

”Η εκτέλεση ενός εξατομικευμένου προγράμματος γυμναστικής υπό την αποτελεσματική καθοδήγηση ενός γυμναστή.”

Εξατομικευμένο πρόγραμμα άσκησης δεν σημαίνει υποχρεωτικά διαφορετικό χάριν του διαφορετικού. Ο βαθμός εξατομίκευσης προκύπτει κυρίως από τους στόχους, το διαθέσιμο προσωπικό χρόνο και τις κινητικές δυνατότητες του ασκούμενου.

Όλες οι απαραίτητες πληροφορίες για την αποτελεσματική εξατομίκευση προέρχονται από την λήψη κινητικού ιστορικού και την μυοσκελετική αξιολόγηση.

Η αποτελεσματική καθοδήγηση του ασκούμενου κατά την εκτέλεση ενός εξατομικευμένου προγράμματος γυμναστικής, στις περισσότερες περιπτώσεις δεν επιβάλει την αποκλειστική επίβλεψη του ασκούμενου. Ο μέγιστος αριθμός των ατόμων που μπορεί να καθοδηγεί αποτελεσματικά ένας γυμναστής συνήθως κυμαίνεται από 1-6. Παράμετροι όπως η εκπαιδευτική αποτελεσματικότητα του γυμναστή, η κινητική εμπειρία και ιδιαιτερότητα των ασκούμενων καθώς επίσης το μέγεθος και η υλικοτεχνική υποδομή του χώρου καθορίζουν τον ακριβή αριθμό συμμετεχόντων.

Ειλικρινα 1:

Δεν έχω κανένα πρόβλημα με καμία υπηρεσία από όσες ανέφερα προηγουμένως. Ο ίδιος είμαι υποστηρικτής των μικρών γκρουπ άσκησης (μέχρι 4 ατόμων) στις περισσότερες περιπτώσεις. Χρησιμοποιώ ιμάντες τύπου trx για συγκεκριμένες ασκήσεις και η δομή των προγραμμάτων μου έχουν έντονα στοιχεία κυκλικότητας όπου αυτό εξυπηρετεί. Συνεχίζω να πιστεύω στην αξία του one on one personal training όταν η εφαρμογή του κρίνεται απαραίτητη. Είμαι αντίθετος σε πρακτικής φύσεως σχέσεις εξάρτησης ανάμεσα σε γυμναστή και ασκούμενο. Πιστεύω ότι ο απώτερος στόχος κάθε γυμναστή είναι η εκπαίδευση των ασκούμενων και η προοδευτική αυτονόμηση τους. Είμαι θετικός σε οτιδήποτε μπορεί να αυξήσει την ημερήσια κινητικότητα του μέσου ασκούμενου.

Ειλικρινα 2:

Έχω πρόβλημα με ”συναδέλφους” που:

1) Υπόσχονται αποτελέσματα τα οποία είναι ανέφικτα και το γνωρίζουν.

2) Παραπληροφορούν σκόπιμα τους ασκούμενους.

3) Δεν ερευνούν ποτέ επιστημονικά τις απαντήσεις που δίνουν στους πελάτες τους.

4) Παραβλέπουν συστηματικά και σκόπιμα την θεμελιώδη σημασία του παράγοντα δίαιτα στην μείωση ή αύξηση του σωματικού βάρους.

5) Κερδίζουν χρήματα προτείνοντας συμπληρώματα σαν απαραίτητη προϋπόθεση για την επίτευξη του εκάστοτε στόχου.

6) Δεν αντιλαμβάνονται την ασύγκριτη αξία και σπουδαιότητα του ανθρώπινου δυναμικού στην παροχή υπηρεσιών εκγύμνασης.

7) Ακολουθούν άκριτα την τρέχουσα μόδα γυμναστικής χωρίς να εξετάζουν επιστημονικά το πραγματικό όφελος για τον ασκούμενο.

8) Ζουν περιμένοντας τον επόμενο ”κομήτη” – τελευταία ανακάλυψη της τεχνολογίας για ακόπιαστη, θαυματουργή εκγύμναση του ανθρώπινου σώματος.

9) Προσπαθούν να δικαιολογήσουν την αδιαφορία τους και την παντελή έλλειψη πραγματικού ενδιαφέροντος και αγάπης για την επιστήμη της γυμναστικής.

10) Δεν σκέφτονται, δεν συμπεριφέρονται και δεν προσπαθούν να γίνουν περισσότερο επιστήμονες της άσκησης.

 

Χαρακτηριστικά μιας υπηρεσίας με μεγαλη αξια 

1) Η λήψη πλήρους κινητικού ιστορικού και η ολοκλήρωση της απαραίτητης μυοσκελετικής αξιολόγησης. Καλούμαστε να δουλέψουμε σε συνεργασία με το εκάστοτε ανθρώπινο κινητικό σύστημα με στόχο την βελτίωση των παραμέτρων απόδοσης του.

Ως εκ τούτου:

Είμαστε υποχρεωμένοι να συλλέξουμε και να χρησιμοποιήσουμε όλες τις σχετικές πληροφορίες που θα μας βοηθήσουν στην επίτευξη των στόχων μας.

Το πιστοποιητικό καρδιολόγου ή παθολόγου μας πληροφορεί μόνο σχετικά με την εύρυθμη λειτουργία των φυσιολογικών ρυθμιστικών συστημάτων. Δεν μας παρέχει καμία πληροφορία σχετικά με το μυοσκελετικό σύστημα, την ημερήσια κινητικότητα, την υπάρχουσα αθλητική και κινητική εμπειρία ή το περιορισμένο εύρος κίνησης μια άρθρωσης.

2) Η δημιουργία κάθε προγράμματος γυμναστικής πρέπει να προκύπτει από τον ένα και μοναδικό  ”ιδανικό συνδυασμό”

Θέλω + Μπορώ

Τόσο τα θέλω όσο και τα μπορώ του κάθε ασκούμενου έχουν δυναμική μορφή και το πρόγραμμα γυμναστικής που εφαρμόζουμε πρέπει να τα υποστηρίζει συστηματικά και με συνέπεια. Μέσο του προηγούμενου συστήματος συλλογής πληροφοριών μπορούμε να συνεισφέρουμε ενεργά στην διαδικασία της ρεαλιστικής στοχοθέτησης καθώς και την αποτελεσματική εξυπηρέτηση των προκαθορισμένων στόχων.

3) Η αιτιολόγηση κάθε επιλογής που συγκροτεί το προτεινόμενο πρόγραμμα άσκησης.

Παραδείγματα:

  • Γιατί κάθισμα σε βάθος 30cm από το έδαφος και όχι σε βάθος 35cm ή 55cm;
  • Γιατί πιέσεις στο landmine και όχι πιέσεις ώμων με μπάρα;

Η λίστα των ερωτήσεων για κάθε πρόγραμμα που σχεδιάζουμε μπορεί να είναι ατελείωτη. Δεν είναι κακό να κάνεις λάθος. Δεν είναι κακό να μην ξέρεις. Δεν είναι δυνατό να ξέρεις τα πάντα από την πρώτη στιγμή. Αυτό που είναι απαραίτητο όμως είναι η διαρκής αναζήτηση της καλύτερης απάντησης.

3) Η αποτελεσματική και συστηματική εφαρμογή. Το αρτιότερο πρόγραμμα άσκησης μπορεί να έχει πενιχρά αποτελέσματα εάν δεν εφαρμοστεί σωστά και με συνέπεια. Η δημιουργία ενός προγράμματος είναι μόνο η αρχή. Η υψηλού επιπέδου εκπαιδευτική ικανότητα του εκάστοτε γυμναστή- personal trainer καθορίζει πάντα το αποτέλεσμα κάθε προγράμματος άσκησης.

4) Η συναισθηματική ευφυΐα και πληρότητα του personal trainer. Η ικανότητα να επικοινωνεί, να παρακινεί, να αντιλαμβάνεται και να συμπάσχει με τον ασκούμενο.

5) Η ειλικρίνεια. Δεν είναι κακό και δεν είναι αργά να παραδεχτούμε ότι η γυμναστική δεν είναι η λύση σε κάθε πρόβλημα του ανθρώπινου είδους.

 

Ουτοπια η παραγματικότητα;

Στο Body Solutions πιστεύουμε, αναπτύσσουμε και πρεσβεύουμε καθημερινά και τα πέντε προαναφερθέντα χαρακτηριστικά. Στόχος μας είναι η διαρκής βελτίωση της αξίας των υπηρεσιών μας.

Οι πελάτες μας το αναγνωρίζουν.

Τα αποτελέσματα μας το αποδεικνύουν.

 

 

 

 

Εγγραφή

Αν σας άρεσε το άρθρο, εισάγετε το email σας για εγγραφή στην υπηρεσία αποστολής ειδοποιήσεων για νέες δημοσιεύσεις.

Προστεθείτε στους 196 εγγεγραμμένους.

2Comments

Add yours
    • 2
      Γεωργάς Γιώργος

      Χαίρομαι που σου άρεσε Χρήστο. Ελπίζω να έχει θετική επίδραση στον τρόπο σκέψης και για τα άτομα του κύκλου σου.

+ Leave a Comment