Γυμναστική κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης


Γυμναστική κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης

Μια από τις πιο συνηθισμένες απορίες είναι το εάν επιτρέπεται η γυμναστική κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Το άρθρο αυτό αναφέρεται στη μέση και γενικά υγιή μέλλουσα μητέρα. Δεν αφορά άτομα με πολύ υψηλούς δείκτες υγείας και ευρωστίας καθώς και άτομα με περιοριστικά προβλήματα υγείας. Σε κάθε περίπτωση ο υπεύθυνος γυναικολόγος έχει πάντα τον τελευταίο λόγο.

Οι κατευθυντήριες γραμμές του Αμερικανικού Κολεγίου Μαιευτήρων και Γυναικολόγων (2003) για την γυμναστική κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και την περίοδο μετά τον τοκετό περιλαμβάνουν δηλώσεις όπως:

“Despite the fact that pregnancy is associated with profound anatomical and physiological changes, exercise has minimal risks and confirmed benefits for most women.” 

Καθώς και:

“There are only anecdotal reports that strenuous training may cause preterm labour.”

Από εδώ.

Δηλαδή παρότι η εγκυμοσύνη συνεπάγεται με ανατομικές και φυσιολογικές αλλαγές στο σώμα τις γυναίκας, η γυμναστική εμφανίζει ελάχιστο ρίσκο και επιβεβαιωμένα οφέλη για τις περισσότερες γυναίκες. Επίσης θεωρεί ότι υπάρχουν μόνο ανέκδοτες αναφορές που να συσχετίζουν την πολύ έντονη γυμναστική με τον πρόωρο τοκετό.

Η έρευνα της Δανίας

Το 2007 μια μεγάλη έρευνα από τη Δανία ανέφερε σταδιακή αύξηση της συσχέτισης ανάμεσα στην ποσότητα γυμναστικής κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και την πιθανότητα αποβολής.

Μερικές διευκρινήσεις πριν σας πιάσει πανικός και αφήσετε τους αλτήρες, τα λάστιχα και διακόψετε την πλαϊνή σανίδα εσπευσμένα:

1) Η έρευνα αναφέρει μεγάλη αύξηση της πιθανότητας για αποβολή μεταξύ 11-14 εβδομάδας για γυναίκες που γυμναζόντουσαν για 7+ ώρες την εβδομάδα. Προσωπικά δεν γνωρίζω πολλά άτομα  που να προπονούνται 7+ ώρες την εβδομάδα. Μιλάμε για πολλές ώρες γυμναστικής ακόμα και για άτομα που δεν κυοφορούν.

2) Από το συνολικό δείγμα 92671 γυναικών οι 3187 απέβαλαν. Οι 2551 γυναίκες από τις 3187 που απέβαλαν ερωτήθηκαν για τη σωματική δραστηριότητα μιας τυπικής ημέρας τους μετά την αποβολή. Το πρόβλημα με τη συλλογή πληροφοριών μέσω ερωτηματολογιών είναι γνωστό, πόσο μάλλον όταν απευθύνονται σε άτομα που στιγματίστηκαν με μια αποβολή.

Οι ίδιοι οι ερευνητές αναφέρουν στο συμπέρασμά τους:

»This study suggests that exercise early in pregnancy is associated with an increased risk of miscarriage. The results should, however, be interpreted cautiously as potential bias arising from retrospective data collection may explain part of the association.»

3) Η έρευνα αυτή είναι η μια και μοναδική που βρήκε συσχέτιση ανάμεσα στην γυμναστική και την αποβολή. Παράλληλα εκατοντάδες δεν μπόρεσαν να επιβαιβεώσουν τα ευρήματά της.

Γυμναστική κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης και επίδραση στο σωματικό βάρος του νεογνού

Ένα άλλο θέμα το οποίο έχει ερευνηθεί είναι η συσχέτιση του χαμηλού σωματικού βάρους του εμβρύου κατά τη γέννηση με την αθλητική δραστηριότητα της μητέρας πριν τον τοκετό. Μια πρώτη απάντηση όσον αφορά αυτόν τον ισχυρισμό δίνεται επίσης από της κατευθυντήριες γραμμές του Αμερικανικού Κολεγίου Μαιευτήρων και Γυναικολόγων το 2003.

“In another study it was concluded that mean birth weight is substantially lower when women exercised at or above 50% of preconception levels compared with non-exercisers. Another study found no difference between birth weight of offspring of vigorous exercisers and those of sedentary women, whereas others even found an increase in birth weight. It appears, however, that birth weight is not affected by exercise in women who have adequate energy intake. Reports on continuous physical training during pregnancy in athletes indicate that such activities carry very little risk.”

Με λίγα και απλά λόγια, το αρχικό βάρος του βρέφους δεν φαίνεται να επηρεάζεται αρνητικά από την γυμναστική σε γυναίκες που λαμβάνουν επαρκή ποσότητα θερμίδων.

Ναι, αλλά τι γίνεται με τη μοναδική έρευνα που έδειξε συσχέτιση;

Η έρευνα που έδειξε μειωμένο βάρος σε νεογνά που οι μητέρες τους γυμναζόντουσαν στο 50% και πάνω απ’ ότι γυμναζόντουσαν πριν τη σύλληψη, αναφέρεται σε μια διαφορά 310 γρ. κατά μέσο όρο. Έχω την αίσθηση, χωρίς να είμαι ο πλέον ειδικός, ότι 310 γρ. δεν πρόκειται να κάνουν τη διαφορά όσον αφορά την υγεία ενός βρέφους.

Πως μπορεί να εξηγηθεί το παραπάνω;

Για κάποιους η ρύθμιση (αυτορύθμιση) της ποσότητας και θρεπτικότητας των γευμάτων αποτελεί εύκολη υπόθεση. Για κάποιους άλλους λιγότερο εξοικειωμένους, η βοήθεια από διαιτολόγο κρίνεται απαραίτητη.

Το σίγουρο είναι ότι κατά την περίοδο της εγκυμοσύνης η λήψη λιγότερων θερμίδων απ΄όσες απαιτούνται είναι ένα πραγματικό σενάριο όπως και η υπερπρόσληψη.

Η επιφανειακή προσέγγιση »πάρε τις προγγενετικές σου βιταμίνες μην κουράζεσαι πολύ και όλα θα πάνε καλά» σε κάθε περίπτωση κρίνεται τουλάχιστον επιπόλαια. Για όσους ενδιαφέρονται να μάθουν περισσότερα για τον τρόπο επίδρασης της γυμναστικής στην επιθυμία για λήψη τροφής σε υπέρβαρα και παχύσαρκα άτομα μπορούν να ρίξουν μια ματιά εδώ.

οφέλη απο την γυμναστική κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης

Για άλλη μια φορά από τις κατευθυντήριες γραμμές του Αμερικανικού Κολεγίου Μαιευτήρων και Γυναικολόγων (2003):

“ In the absence of contraindications, a pregnant woman should be encouraged to engage in regular, moderate intensity physical activity to continue to derive the same associated health benefits during pregnancy as before pregnancy.”

Δηλαδή αν δεν συντρέχουν λόγοι (επικοινωνήστε με το γυναικολόγο σας) που να μην επιτρέπουν τη συμμετοχή σε αθλητικές δραστηριότητες, οι έγκυες πρέπει να προτρέπονται για συστηματική συμμετοχή σε μέτριας έντασης φυσική δραστηριότητα, προκειμένου να συνεχίσουν να απολαμβάνουν τα οφέλη υγείας που προσφέρει η άσκηση.

Η λίστα με τα οφέλη της γυμναστικής στην υγεία και την ευρωστία του ανθρώπου είναι  μεγάλη. Αποφάσισα να μην μπω στη διαδικασία να αναφερθώ σε κάθε ένα από αυτά ξεχωριστά. Θα αναφερθώ όμως σε 3 τα οποία συσχετίζονται περισσότερο με την γυμναστική κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Πιο συγκεκριμένα η γυμναστική κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης μπορεί να βοηθήσει επιπλέον:

1) Στη μείωση της πιθανότητας για εμφάνιση διαβήτη κύησης διατηρώντας την ευαισθησία στην ινσουλίνη.

2) Στη μείωση των ανεπιθύμητων συμπτωμάτων κατά τη διάρκεια της κυοφορίας.

3) Στην αποτελεσματικότερη διαχείριση του σταδιακά αυξανόμενου σωματικού βάρους. Αναφέρομαι στη διατήρηση της αυτονομίας και της κινητικότητας.

4) Την πιθανή μείωση του ποσοστού για εμφάνιση επιλόχιας κατάθλιψης.

5) Στην προστασία από την υπέρμετρη αύξηση του σωματικού βάρους κατά τη διάρκεια της κυοφορίας.

Γενικό Συμπέρασμα

Η γυμναστική κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης δεν αποτελεί απειλή για την ομαλή εξέλιξή της. Αντιθέτως υπάρχουν αρκετοί και σημαντικοί λόγοι για την ενσωμάτωση ή διατήρηση ενός εξατομικευμένου προγράμματος γυμναστικής κατά τη διάρκειά της.

Τι μπορεί να κάνει το Body Solutions για τη μέλλουσα μητέρα;

Έχοντας την απαραίτητη επιστημονική γνώση, σχεδιάζουμε αποτελεσματικά και εξατομικευμένα προγράμματα, που σας επιτρέπουν να εισάγετε την γυμναστική στην καθημερινότητά σας με ασφάλεια. Για της πολυάσχολες μητέρες που προτιμούν να γυμνάζονται στο χώρο τους, παρέχουμε υπηρεσίες γυμνασιτκής και από απόσταση μέσο της υπηρεσίας remote personal training.

Παρακολουθήστε την πολύ περιεκτική συνέντευξη που παραχώρησα στην Εύη Σταθάτου (συγγραφέα και bloger):

 

 

 

Πηγές:

1) http://bjsm.bmj.com/content/37/1/6.full

2) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17877774

3) http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=19404461

4) https://www.researchgate.net/publication/236691852_Individual_variability_in_compensatory_eating_following_acute_exercise_in_overweight_and_obese_women

5) http://europepmc.org/abstract/MED/7674866/reload=0;jsessionid=059A3DC7C6B696C6AE3E32D307C6C287

6) http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3109/13625187.2011.560307

7) Φωτογραφία από εδώ.

Εγγραφή

Αν σας άρεσε το άρθρο, εισάγετε το email σας για εγγραφή στην υπηρεσία αποστολής ειδοποιήσεων για νέες δημοσιεύσεις.

Προστεθείτε στους 194 εγγεγραμμένους.

1 Comment

Add yours

+ Leave a Comment