Πόνος στο γόνατο και μια πιθανή αιτία


Πόνος στο γόνατο και μια πιθανή αιτία

Ο πόνος στο γόνατο δεν είναι πάντα αποτέλεσμα εκφυλισμού ή τραυματισμού της άρθρωσης. Δεν είναι λίγες οι φορές που δρομείς μεγάλων αποστάσεων καθώς και ποδηλάτες αναφέρουν πόνο στην εξωτερική επιφάνεια του γόνατος ο οποίος δεν μπορεί να ερμηνευτεί από την απεικόνιση των ανατομικών δομών της άρθρωσης. Για τους πιο σχετικούς η πρώτη σκέψη είναι το σύνδρομο τριβής της λαγονοκνημιαίας ταινίας (Iliotibial Band Friction Syndrom – για λόγους συντομίας ITBFS). Διαβάζοντας κάποιος την θέση της επιστήμης σχετικά με αυτό το σύνδρομο, μόνο να προβληματιστεί περισσότερο μπορεί…

Εύλογα ερωτήματα όπως: Τελικά ο πόνος είναι αποτέλεσμα τριβής ή φλεγμονής της λαγονοκνημιαίας ταινίας; Η αιτία του προβλήματος σχετίζεται με την αδυναμία των απαγωγών του ισχίου; Η λύση μπορεί να δοθεί απλά χαλαρώνοντας τη λαγονοκνημιαία ταινία; Η εφαρμογή του Foam roller (μα καλά αυτή γιατί γελάει;) κατά μήκος της λαγονοκνημιαίας ταινίας είναι αρκετή για την επίλυση του προβλήματος;

Σημείο που εμφανίζεται ο πόνος
Η μέχρι τώρα εμπειρία μου με το ITBFS

Το 2017 πέντε άτομα ζήτησαν τη βοήθειά μου προκειμένου να αντιμετωπίσουν συμπτώματα που παραπέμπουν σε ITBFS. Μόνο 1 εξ’ αυτών είχε διαγνωστεί με μερική ρήξη του έξω μηνίσκου (τελικά ο μηνίσκος δεν είχε καμία σχέση με τα συμπτώματα). Από το σύνολο των ατόμων, 2 είναι ερασιτέχνες δρομείς μεγάλων αποστάσεων, 1 επαγγελματίας αθλητής της επιτραπέζιας αντισφαίρισης, 1 ασχολείται ερασιτεχνικά με την πετοσφαίριση επί άμμου (ναι beachvolley εννοώ!) και ο τελευταίος είναι δεινός ποδηλάτης downhill. Ο στόχος μου όπως πάντα, δεν περιορίστηκε μόνο στη μείωση των συμπτωμάτων, αλλά εστίασα και στην εύρεση των πιθανότερων βιομηχανικών παραγόντων της κίνησης που μπορεί να συνεισφέρουν στην εκδήλωση των συμπτωμάτων.

Πόνος στο γόνατο και η πιθανή σχέση του με την λαγονοκνημιαία ταινία

Η πρώτη μου κίνηση αναζητώντας τη λύση αυτού του προβλήματος, ήταν η συλλογή όσων περισσότερων πληροφοριών για την ανατομία καθώς και τη δράση της λαγονοκνημιαίας ταινίας στο ανθρώπινο κινητικό σύστημα.

Μια εικόνα 1000 λέξεις (φωτογραφία από εδώ)

Στην παραπάνω εικόνα λοιπόν βλέπουμε τα εξής πολύ σημαντικά σχετικά με την λαγονοκνημιαία ταινία:

  1. Διέρχεται από 2 αρθρώσεις (ισχίο – γόνατο)
  2. Περισσότεροι του 1 μυ συνδέονται (και διασυνδέονται) επάνω της. (Τείνων την πλατεία περιτονία – πρόσθιος κνημιαίος, μέγας γλουτιαίος – μακρός περονιαίος). Περισσότερες πληροφορίες σε αυτό το εξαιρετικό βιβλίο.
  3. Ο τείνων την πλατεία περιτονία (tensor fascia lata) συνδέεται με το πρόσθιο τμήμα της ενώ ο μέγας γλουτιαίος (Gluteus maximus) συνδέεται με το οπίσθιο τμήμα της.
  4. Επιτρέπει τη δράση των τείνων την πλατεία περιτονία και μέγα γλουτιαίου στην άρθρωση του ισχίου και του γόνατος.
  5. Δεν είναι μυς. Συνδέεται με μυς (Άρα προς τι το foam rolling; ).
Το παιχνίδι των ερωτήσεων
  • Τι μπορεί να κάνει μια ταινία να σφίγγει;

Τα συσταλτά στοιχεία των μυών που συνδέονται επάνω της.

  • Ποιος μυς θεωρείς ότι είναι πιο πιθανό να σφίγγει;

Ο τείνων την πλατεία περιτονία.

  • Γιατί;
  1. Λόγω της ανατομικής θέσης που εντοπίζεται ο πόνος. Το πρόσθιο τμήμα της λαγονοκνημιαίας ταινίας διέρχεται ακριβώς  από το σημείο που εντοπίζεται ο πόνος και παράλληλα αποτελεί προέκταση του τείνων την πλατεία περιτονία.
  2. Λόγω της κινησιολογικής σχέσης που φαίνεται να έχει αυτός ο μυς με τις δραστηριότητες που εμφανίζεται συχνότερα το ITBFS
  • Δηλαδή δεν πιστεύεις ότι πρέπει να διατείνω ολόκληρη την λαγονοκνημιαία ταινία για να ανακουφιστώ από τον πόνο;

Όχι. Διάβασε ξανά την απάντηση στο προηγούμενο ερώτημα και θα καταλάβεις καλύτερα.

  • Και πως να διατείνω μόνο τον τείνων την πλατεία περιτονεία;

Δες με προσοχή το βίντεο που ακολουθεί.

 

  • Άρα αν κάνω συχνά αυτή τη διάταση θα μειωθεί ο πόνος στο γόνατο και το πρόβλημα θα λυθεί οριστικά;

Αν όντως ο πόνος είναι αποτέλεσμα του ITBFS έχεις μεγάλη πιθανότητα να αισθανθείς πολύ καλύτερα. Δεν μπορώ να πω όμως το ίδιο και για την οριστική επίλυση του προβλήματος. H ρύθμιση του όγκου προπόνησης καθώς και η τεχνική βελτίωση – τροποποίηση της κίνησης που το προκαλεί -αν είναι εφικτή-  είναι κατά πάσα πιθανότητα αναπόφευκτες για την ουσιαστική επίλυση του προβλήματος.

  • Και τι μπορεί να κάνει τον τείνων την πλατεία περιτονία πολύ δραστήριο;

Ο ”διαπλεκόμενος” κινησιολογικά  ρόλος του σε σχέση με τις δραστηριότητες που εμφανίζεται περισσότερο αυτό το σύνδρομο (τρέξιμο-ποδήλατο). Για τους φανατικούς της κινησιολογίας αυτός ο μυς συμμετέχει στην:

  1. Κάμψη του ισχίου.
  2. Στην έξω στροφή της κνήμης.
  3. Στην απαγωγή του ισχίου.
  4. Στην έσω στροφή του ισχίου.
  • Παράδειγμα ;

Από εδώ.

Παρατήρησε τις γωνίες κάμψης του ισχίου με βάση την δρομική ταχύτητα και στη συνέχεια διάβασε το συμπέρασμα αυτής της έρευνας. Η ταχύτητα τρεξίματος δεν αφήνει ανεπηρέαστη την γωνία κάμψης του ισχίου με ότι αυτό συνεπάγεται σε επίπεδο μυϊκής δραστηριότητας. Υπολόγιζε κάτι παρόμοιο και για την ποδηλασία.

 

  • Πώς πιστεύεις ότι μπορώ να ελέγξω το μηχανισμό πρόκλησης του προβλήματος και να μειωθεί οριστικά ο πόνος στο γόνατο;

Βρίσκοντας έναν επιστήμονα της άσκησης που λέξεις και φράσεις όπως: Λαγονοψοΐτης, έξω στροφείς του ισχίου στις σχετικές με την δραστηριότητα γωνίες του ισχίου (βλέπε και εδώ), πλάγια πυελική κλίση, ορθός μηριαίος, δρομική τεχνική, hip anteversion, καμπτήρες του ισχίου, πρωταγωνιστές μυς της απαγωγής του ισχίου, περονιαίοι, πρόσθιος κνημιαίος, θέση της επιγονατίδας, έξω στρέψη της κνήμης… να μην συσχετίζονται με επιδρομή Αρειανών!!!

Προφανώς και δεν εννοώ τους φιλάθλους του Άρη. Εικόνα από εδώ.

+ There are no comments

Add yours

Αφήστε το σχόλιό σας