Γυμναστική στην τρίτη ηλικία


Γυμναστική στην τρίτη ηλικία

Η γυμναστική στην τρίτη ηλικία φαίνεται να αποτελεί μια από τις καλύτερες επιλογές για την διατήρηση της αυτονομίας του ατόμου. Κάτι που έμαθα από νωρίς -παρατηρώντας την ζωή των ατόμων του οικογενειακού και επαγγελματικού μου κύκλου- είναι η τεράστια σημασία της διατήρησης της αυτονομίας καθώς γηράσκουμε. Τα οφέλη από την διατήρηση της αυτονομίας των μεγαλύτερων ηλικιακά ατόμων δεν περιορίζονται μόνο στην διατήρηση της ποιότητας της προσωπικής τους ζωής αλλά και των τέκνων τους.

Όταν οι γονείς σου ηγούνται δια του παραδείγματος

Μια τυπική ημέρα για εμένα και τους γονείς μου ξεκινάει περίπου στις 6:00 το πρωί. Οι γονείς μου είναι συνταξιούχοι με την μητέρα μου να συνεχίζει να εργάζεται.

Ένα από τα πρώτα μου ραντεβού στο Body Solutions στις 7:00 το πρωί είναι της μητέρας μου. Ακριβώς πριν το ξεκίνημα της εργασίας της. Συνήθως, μετά την δουλειά και αν ο καιρός το επιτρέπει θα συνεχίσει την φυσική της δραστηριότητα με γρήγορο περπάτημα ή ποδήλατο για τουλάχιστον 30′.

Στο δρόμο για το Body Solutions πολλές φορές στις 7:45 θα συναντήσω τον πατέρα μου να ποδηλατεί στην λεωφόρο Μαραθώνος. Αν θυμάμαι καλά πρέπει να ποδηλατεί περίπου 50km -80km την εβδομάδα. Παράλληλα κολυμπά σχεδόν καθημερινά όλο το χρόνο στην θάλασσα για περίπου 30′. Το υπόλοιπο της ημέρας του συμπληρώνεται από γεωργικές εργασίες (στα κρυφά κάνει και καμιά προπόνηση αντιστάσεων παραλίας). Μια από τις επιθυμίες του είναι να διατηρήσει την αυτονομία του μέχρι το τέλος (να πεθάνει όρθιος που λέμε). Έχει δηλώσει επίσης όταν αν ποτέ χάσει την αυτονομία του οριστικά και το μυαλό του δουλεύει, θα επιλέξει να βάλει τέλος στην ζωή του.

Γυμναστική στην τρίτη ηλικία και φυσική δραστηριότητα

Στο παρελθόν έχω αναφερθεί αναλυτικά στην διάκριση ανάμεσα σε γυμναστική και φυσική δραστηριότητα. Στην ουσία η συστηματική εφαρμογή ενός προγράμματος γυμναστικής εξυπηρετεί και υποστηρίζει την διατήρηση της φυσικής δραστηριότητας και κατ’ επέκταση δίνει πρόσβαση στα πολλαπλά οφέλη της.

Παράδειγμα

Ας υποθέσουμε ότι έχουμε ένα άτομο ηλικίας 83 ετών με πολύ αυξημένη ημερήσια φυσική δραστηριότητα για την ηλικία του. Παρόλα αυτά, μια έντονη ισχιαλγία που διαρκεί 6 μήνες περιορίζει δραματικά την φυσική του δραστηριότητα. Ο κινητικός του περιορισμός για 6 μήνες οδηγεί σε σημαντική μείωση σημαντικών παραμέτρων (δύναμη, αντοχή…) της φυσικής του κατάστασης. Η επιστροφή του στην καθημερινή φυσική δραστηριότητα μετά από 6 μήνες    πολύ περιορισμένης σωματικής δραστηριότητας μπορεί να είναι πολύ δύσκολη. Παράλληλα οι πιθανότητες για υποτροπή ή κάποιο άλλο τραυματισμό κατά την προσπάθεια  επανακινητοποίησης του αρκετά μεγάλες.

Σε αυτή την περίπτωση η συστηματοποιημένη κίνηση (γυμναστική) μπορεί να παίξει καταλυτικό ρόλο για το εάν και πόσο γρήγορα θα μπορέσει το άτομο να επιστέψει στην πρότερη κινητική κατάσταση. Ο χρόνος κινητικής επαναφοράς του αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για και την μελλοντική του αυτονομία.

Το να δημιουργείς είναι πολύ πιο δύσκολο απο το να συντηρείς

Μετά από περίπου 20 χρόνια γυμναστικής έχω συνειδητοποιήσει ότι είναι πολύ πιο εύκολο να συντηρείς την φυσική σου κατάσταση από το να προσπαθήσεις να την βελτιώσεις. Σύμφωνα με αυτή την διαπίστωση η γυμναστική στην τρίτη ηλικία πρέπει να αποτελεί φυσική συνέχεια του προγράμματος γυμναστικής που ακολουθήθηκε συστηματικά για όλα τα προηγούμενα χρόνια.

Παράδειγμα 1

Από τα 29 μου μέχρι τα 34 είχα την πολυτέλεια να ακολουθώ ένα πρόγραμμα αντιστάσεων 4-6 φορές την εβδομάδα από 60′-90′. Θεωρώ ότι αυτά τα 5 χρόνια δημιούργησα την μεγαλύτερη υποδομή όσον αφορά την μυϊκή μου δύναμη. Τα τελευταία 3 χρόνια λόγω εργασιακού φόρτου, στην καλύτερη των περιπτώσεων γυμνάζομαι 3 φορές την εβδομάδα από 30′-45′. Μέσα σε αυτά τα 3 χρόνια και έχοντας κλείσει τα 37 παρατηρώ ότι η δύναμη μου βρίσκεται στα υψηλότερα επίπεδα και σε ορισμένες ασκήσεις καταφέρνω να υπερνικήσω μεγαλύτερες αντιστάσεις απ’ ότι την περίοδο που γυμναζόμουν πολύ πιο εντατικά.

Παράδειγμα 2

Όσοι γυμνάζεστε το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου, προσπαθήστε να θυμηθείτε πως αισθάνεστε όταν επιστρέφεται στο πρόγραμμα άσκησης μετά από μια αποχή 2 μηνών.

Μα…δεν λενε οτι ποτέ δεν είναι αργά;

Μερικές φορές και για ορισμένα θέματα μπορεί και να είναι.

Παράδειγμα

Φανταστείτε ένα υποκινητικό άτομο ηλικίας 60 ετών, με μηδενική αθλητική εμπειρία, να πρέπει να ξεκινήσει γυμναστική και να χρησιμοποιεί το σώμα του καθημερινά περισσότερο από ποτέ, επειδή του το σύστησε ο γιατρός του στα γεράματα. Πόσο πιο εύκολο θα ήταν να αναπτύξει και να συντηρήσει την φυσική του κατάσταση από την ηλικία των 20;

Αξιοποιώντας τις κινητικές ευκαιρίες καθημερινά

Μπορεί να προπονούμε κατά μέσο όρο 2 φορές την εβδομάδα από 30′ αλλά παράλληλα το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας εργάζομαι από όρθια θέση και συμπληρώνω καθημερινά τουλάχιστον 12.000 βήματα. Δεν χάνω καμία ευκαιρία να χρησιμοποιήσω το σώμα μου.

Ξέρετε, αυτά τα βαρετά:

1) Σταθμεύω μακριά από τον προορισμό μου

2) Ψάχνω και δημιουργώ λόγους για να ανέβω περισσότερες σκάλες

3) Διακριτικά “εμποδίζω” την πλειονότητα των ασκούμενων μου να μαζεύουν τους αλτήρες που χρησιμοποίησαν και να προετοιμάζουν τον εξοπλισμό άσκησης τους.

Κινητικά, προσπαθώ κάθε ημέρα μου να είναι όσο πιο δύσκολη γίνεται.

Συμπέρασμα

Μην υποτιμάτε την σημασία και μην παρακάμπτετε οποιαδήποτε κινητική ευκαιρία και πρόκληση. Η γυμναστική στην τρίτη ηλικία αλλά και κάθε ηλικία είναι απλά ένα συμπλήρωμα της φυσικής δραστηριότητας.

Γιαγιά, σου είπα τα νέα;

– Διάβασα ένα άρθρο στο Body Solutions blog για την γυμναστική στην τρίτη ηλικία και σκέφτηκα μήπως;

Από αύριο ξεκινάς γυμναστική και περιπάτους. Επίσης μείωσα τις ώρες της Γεωργιανής που σε βοηθάει όποτε θα πρέπει να κάνεις και μερικές δουλειές παραπάνω για το σπίτι. Τώρα που το σκέφτομαι λέω να σου φορτώσω και μια γάτα ή ένα σκύλο.

– Ναι καλά. Εσένα περίμενα. Εγώ σου είπα τα νέα;

Στις 20 Ιουλίου έρχονται οι Ιron Μaiden στο Terra Vibe Park. Πρέπει να μαγειρέψεις μόνος σου εκείνη την Παρασκευή.

 

 

 

Εγγραφή

Αν σας άρεσε το άρθρο, εισάγετε το email σας για εγγραφή στην υπηρεσία αποστολής ειδοποιήσεων για νέες δημοσιεύσεις.

Προστεθείτε στους 151 εγγεγραμμένους.

+ There are no comments

Add yours