Γυμναστική κατά την αποκατάσταση


Γυμναστική κατά την αποκατάσταση

Ένα πολύ συχνό ερώτημα το οποίο καλούμαι να απαντήσω είναι το εάν επιτρέπεται η γυμναστική κατά την αποκατάσταση ενός μυοσκελετικού τραυματισμού. Αυτή η απάντηση δεν είναι πάντα τόσο απλή. Το είδος του προβλήματος που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε καθώς και η παρούσα κατάσταση του ατόμου που θέλει να γυμναστεί καθορίζουν σε σημαντικό βαθμό την πιθανότητα και τον τρόπο συνεισφοράς μας στο θεραπευτικό έργο.

Η περίπτωση της Γαρυφαλλιάς

Η Γαρυφαλλιά σκέφτηκε να ξεκινήσει γυμναστική στις 22.03 του 2018 χωρίς να έχει προηγούμενη εμπειρία με την προπόνηση αντιστάσεων. Η μοναδική αθλητική δραστηριότητα στην οποία συμμετείχε τους τελευταίους μήνες ήταν το water aerobics. Συζητώντας μαζί της για πιο λόγο επέλεξε να συμμετέχει σε ένα πρόγραμμα water aerobics η απάντηση της ήταν η αναμενόμενη. Πίστευε ότι η γυμναστική μέσα στο νερό θα ήταν πιο φιλική για τις αρθρώσεις της και πιο συγκεκριμένα για το αριστερό γόνατο και την μέση της.

Όταν την ρώτησα πόσο καιρό την πονούσε το γόνατο και η μέση η απάντηση της με ξάφνιασε:

”Σχεδόν από πάντα.”

Μυοσκελετική αξιολόγηση

Ένα από τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά κάθε προγράμματος γυμναστικής που φτιάχνω είναι το γεγονός ότι αποτελεί παράγωγο των πληροφοριών που συλλέγω κατά την μυοσκελετική αξιολόγηση.

Σημαντικά στοιχεία:

Σωματικό βάρος

Το σωματικό βάρος της Γαρυφαλλιάς ήταν κατά πολύ αυξημένο. Μεγάλο μέρος αυτού του βάρους βρίσκονταν στην πρόσθια επιφάνεια του άνω κορμού.

Πύελος

Εμφάνιζε έντονη πυελική κλίση προς τα αριστερά. Ειδικά κατά τον κύκλο της βάδισης και την τοποθέτηση του δεξιού κάτω άκρου.

Οσφυϊκή μοίρα

Η οσφυϊκή της μοίρα εμφάνιζε περίσσεια έκτασης. Πολύ πιθανό να μην έδινα ιδιαίτερη σημασία σε αυτό το χαρακτηριστικό εάν παράλληλα δεν εμφάνιζε ευαισθησία στην έκταση. Υπήρχαν ημέρες που δεν μπορούσε να διατηρήσει την ύπτια (με λυγισμένα γόνατα) ή την πρηνή θέση για περισσότερο από 3′. Φυσικά η μέση την ενοχλούσε και σε παρατεταμένη ορθοστασία.

Ισχίο

Η δύναμη των μυών που ευθύνονται για την έξω στροφή του αριστερού ισχίου εμφανίζονταν μειωμένη. Το αριστερό ισχίο βρίσκονταν σε αυξημένη έσω στροφή. Οι απαγωγοί του δεξιού ισχίου ήταν πολύ αδύναμοι. Παράλληλα παρατηρήθηκε πολύ αυξημένη δραστηριότητα του αριστερού τείνων την πλατεία περιτονία.

Γόνατο

Το λιπώδες σώμα του αριστερού γόνατος φαίνονταν ερεθισμένο και παρουσίαζε ευαισθησία κατά την ψηλάφηση. Ευαισθησία εμφάνιζε κατά την ψηλάφηση και η εξωτερική επιφάνεια της άρθρωσης του γόνατος. Κατά την ισομετρική ενεργοποίηση του αριστερού τετρακέφαλου ο έσω πλατύς εμφάνιζε αισθητή καθυστέρηση σε σχέση με τον έξω πλατύ. Τέλος κατά την εφαρμογή παθητικής διάτασης στον αριστερό τείνων την πλατεία περιτονία ο πόνος μεταφέρονταν στην εσωτερική επιφάνεια του γόνατος.

Πέλμα

Παρατηρήθηκε πλατυποδία και στα 2 πέλματα. Στο αριστερό φαίνονταν περισσότερη. Καθώς όμως δεν ήμουν σε θέση να εκφέρω γνώμη για τον ακριβή προσδιορισμό της και τον βαθμό συνεισφοράς της στο πόνο του αριστερού γόνατος η αξιολόγηση του πέλματος από κάποιον ειδικό ήταν αναπόφευκτη.

Τελικά η γαρυφαλλιά ήταν έτοιμη για γυμναστική;

Η Γαρυφαλλιά έπρεπε και μπορούσε να δυναμώσει μυς που φαίνονταν ότι επιδείνωναν ή επηρέαζαν αρνητικά τον πόνο στο γόνατο και την μέση.  Παράλληλα ένα σωστά δομημένο πρόγραμμα άσκησης μπορούσε να συνεισφέρει στην προαγωγή της γενικότερης υγείας καθώς επίσης να ενισχύσει την προσπάθεια της για μείωση του σωματικού της βάρους. Μαζί με το πρόγραμμα άσκησης αποφάσισε να ξεκινήσει συστηματική δίαιτα την οποία ακολουθεί πιστά ακόμα και σήμερα.

Αποτελέσματα

Πολύ σύντομα, λαμβάνοντας υπόψη την χρονιότητα των προβλημάτων της η Γαρυφαλλιά άρχισε να κινείται με λιγότερο πόνο. Ταχύτερο (αναπάντεχα θα έλεγα) ρυθμό προόδου εμφάνισε ο πόνος στο γόνατο.

Προτεραιότητα και για εμένα ήταν το αριστερό γόνατο καθώς την απέτρεπε και την περιόριζε κινητικά. Εκτός από το πρόγραμμα άσκησης στο Body Solutions η Γαρυφαλλιά έπρεπε να αρχίσει να χρησιμοποιεί περισσότερο το σώμα της καθημερινά. Από τα λεγόμενα της ο πόνος στην μέση δεν αποτελούσε τον κύριο ανασταλτικό παράγοντα στην καθημερινότητα της. Τουλάχιστον όχι μέχρι να μειώσουμε σημαντικά της ενοχλήσεις στο αριστερό γόνατο.

Αναλυτικότερα η Γαρυφαλλία μετά από 7 μήνες συστηματικής άσκησης στο Body Solutions κατάφερε τα παρακάτω:

1) Σχεδόν εξάλειψε ένα χρόνιο πόνο στο γόνατο.

2) Μείωσε σημαντικά τον χρόνιο πόνο στην μέση.

3) Την ίδια περίοδο μείωσε το σωματικό της βάρος κατά 8.5kg και συνεχίζει ακάθεκτη.

4) Μετά από 7 μήνες συστηματικής άσκησης έχει καταφέρει να εκτελεί πολύ πιο απαιτητικές ασκήσεις χωρίς πόνο.

5) Κινείτε περισσότερο καθημερινά με λιγότερο πόνο.

Γιατί η πισίνα δεν είχε αποτέλεσμα;

Είναι γεγονός ότι το κολύμπι ή όπως συνήθιζαν (ελπίζω) να λένε η γιατροί τα μπάνια κάνουν καλό σε όλα. Πραγματικά μια λανθασμένη αντίληψη που συνεχίζει να αναπαράγεται άκριτα με ιδιαίτερη ευκολία. Άρθρα όπως και αυτό συνεχίζουν να συντηρούν το μύθο ότι η κολύμβηση είναι η καλύτερη επιλογή για όλες τις ηλικίες και όλα τα προβλήματα. Μιλάμε πραγματικά για τον πρόγονο του trx. Παρότι προέρχομαι από το άθλημα της κολύμβησης ποτέ δεν υπήρξα οπαδός των γενικών συστάσεων.

Ναι! Η Γαρυφαλλιά δεν κατάφερε να ”ξεπλύνει” τον χρόνιο πόνο της στο θαυματουργό νερό της πισίνας.

Γιατί τη βοήθησε η γυμναστική με αντιστάσεις;

Γιατί το πρόγραμμα που ακολούθησε ήταν φτιαγμένο στα ”μπορώ” της με απώτερο στόχο τα ”θέλω” της.

Συνεισφορά καθοριστικής σημασίας

Όπως και στο success story του Πέτρου η συνεργασία καθορίζει την ποιότητα καθώς και το χρόνο επίτευξης του τελικού αποτελέσματος. Σε αυτή την δύσκολη αποστολή το άτομο που επηρέασε καθοριστικά το τελικό αποτέλεσμα ήταν ο Στέλιος Πετρούτσος. Βέβαια ο σημαντικότερος παράγοντας αυτή της επιτυχίας είναι η συστηματική προσπάθεια και εμπιστοσύνη της Γαρφυφαλλιάς σε εμένα και τον Στέλιο. Διαβάστε εδώ περισσότερες λεπτομέρειες από την εμπειρία της στο Body Solutions.

Δεν μπορείς να βοηθήσεις κάποιον που δεν θέλει να βοηθηθεί

 

 

Εγγραφή

Αν σας άρεσε το άρθρο, εισάγετε το email σας για εγγραφή στην υπηρεσία αποστολής ειδοποιήσεων για νέες δημοσιεύσεις.

Προστεθείτε στους 149 εγγεγραμμένους.

+ There are no comments

Add yours